نگاهی نو و پویا در خدمات نوین بانکداری
تغییر رویکرد شرکت با هدف مدیریت راهبردی، ایجاد ارزش، وحدت رویه، همافزایی و همسویی همچنین ارتقای عملکرد شرکتهای فنآوری اطلاعات بانک صادرات ایران
از ابتدا تا الان
تاسیس در سال 1376 (شرکت سپهر رسانا)
شروع دوره جدید در سال 1399 (هدلینگ فناوری و نوآوری صاد)
سال 1400 انتقال سهام شرکتهای فناوری اطلاعات بانک صادرات ایران
سال 1402 ایجاد شرکتهای «پیشگامان فناوریهای نوین صاد»، «مدیریت و راهبری زیرساخت صاد» و «داده و هوش مصنوعی الگوریتم»
اهداف تحول دیجیتال صاد
بانکداری دیجیتال از یک رویا تا یک ضرورت
هنوز 20 سال از ظهور اینترنت فراگیر در دهه ی 1990 نگذشته بود که انتقال داده و اطلاعات بانکی و مالی، مرزهای جغرافیایی را در هم نوردید و بانکداری اینترنتی به عنوان سبک جدیدی از ارایه ی خدمات مالی ظهور کرد. با این اتفاق، نقش شعب بانکی هر روز کمتر و کمتر شد و اینترنت به محمل و بستر اصلی تبادلات مالی بدل گشت. بانکداری اینترنتی که نویدبخش تحقق رویای بانکداری دیجیتال بود، همچون نسیمی مطبوع و لذت¬بخش اما با قدرت یک طوفان و با سرعتی خیره کننده در تمامی کشورها رسوخ کرد تا به همگان ثابت کند که بانکداری سنتی، به زودی به خاطره ای در اذهان مردم و جوامع تبدیل خواهد شد. لاجرم، ایران نیز به تبعیت از روند تحول جهانی، از این روند تاثیر پذیرفت و تلاش های موثری از سوی بانک های مختلف از جمله بانک صادرات برای طرح ریزی یک تحول بزرگ دیجیتالی در صنعت مالی شکل گرفت. هلدینگ فن آوری و نوآوری صاد، تجلی یکی از همین تلاش های هوشمندانه است که از سوی یکی از معظم¬ترین بانک¬های کشورمان شکل گرفت و اکنون در قالب هشت شرکت بزرگ که هر یک ماموریت ها و مسئولیت های استراتژیک خاص خود را دارا است، نسبت به ارایه ی خدمت در حوزه ی بانکداری دیجیتالی و اینترنتی اقدام می کند. اگرچه هلدینگ صاد در سال 1399 و در قالب شرکت کارت ایران (سهامی خاص) رسماً موجودیت خود را اعلام کرد اما با اتکا به برند برجسته ی بانک صادرات و البته سبقه ی نسبتاً طولانی برخی از شرکت¬های تابعه¬ی خود که بعضاً از سابقه ای بالغ بر یک ربع قرن برخوردار هستند، توانست به سرعت خود را به عنوان یکی از پیشرو ترین و خلاق ترین هلدینگ های فناوری مالی مطرح سازد.
معرفی هلدینگ صاد
در راستای تدوین استراتژیهای هلدینگ صاد لازم است در ابتدا نگاهی داشته باشیم به اسناد بالادستی تهیه شده و با اهداف کلان و استراتژیهای تبیین شده توسط بانک صادرات آشنا شویم. در بررسیهای به عمل آمده در حال حاضر دو سند بالادستی در بانک معظم صادرات ایران وجود دارد که عبارتند از: سند اهداف و اقدامات استراتژیک بانک صادرات ایران برای سالهای ۱۳۹۶ الی ۱۴۰۰ تدوین شده و این سند در سال ۱۳۹۶ تهیه و به تصویب رسیده است. سند نقشه راه تحول دیجیتال و جاریسازی آن در بانک صادرات ایران براساس اسناد موجود هلدینگ صاد نسبت به تبیین استراتژیهای خود اقدام نمود و از آنجا که مأموریت اصلی هلدینگ ارایه خدمات به بانک صادرات ایران در راستای تحقق نقشه راه دیجیتال آن است، هلدینگ به منظور جاریسازی استراتژیهای تبیین شده فهرست اقدامات و پروژهها را تهیه نمود که در انتهای گزارش ارایه شده است.