در حالی که طی روزهای گذشته حاشیه‌های زیادی من‌باب سیاست‌های انرژی و قیمت بنزین به وجود آمده و از سویی دیگر خبرهای ضدونقیضی از محدود شدن سوخت‌رسانی در جایگاه‌ها منتشر شده بود…

در حالی که طی روزهای گذشته حاشیه‌های زیادی  من‌باب سیاست‌های انرژی و قیمت بنزین به وجود آمده و از سویی دیگر خبرهای ضدونقیضی از محدود شدن سوخت‌رسانی در جایگاه‌ها منتشر شده بود، امروز سرانجام دولت پزشکیان از اولین تصمیم بنزینی خود که محدود شدن سوخت‌رسانی است رونمایی کرد.
طرح محدودیت سوخت‌گیری که از سال گذشته در بسیاری از استان‌ها به اجرا درآمده بود، اکنون به تهران نیز رسیده است. این طرح به منظور کاهش قاچاق سوخت و مدیریت مصرف اجرا می‌شود و بر اساس آن، سوخت‌گیری با کارت جایگاه‌داران به ۲۰ لیتر و با کارت‌های شخصی به ۳۰ تا ۶۰ لیتر محدود شده است. در برخی مناطق، امکان دریافت بنزین در هر بار سوخت‌گیری به ۲۰ لیتر کاهش یافته است.
موضوع مهم اما اینجاست که این محدودیت سوخت‎رسانی طی روزهای گذشته و پس از عملیات صادق ۲ و همزمان با  مراجعه برخی از مردم ب تأمین بنزین رخ داده است؛  و این در حالی بود که  رضا نواز، سخنگوی صنف جایگاه‌داران سوخت کشور، درباره صف‌های جایگاه‌ها و افزایش تقاضای بنزین در گفت‌وگو با ایرنا عنوان کرد به لحاظ ذخایر در جایگاه‌ها و ارسال فرآورده مشکلی وجود ندارد و مردم نگران نباشند.
پس از انتشار اخبار ضدونقیض در مورد محدودیت سوخت‌گیری تا سقف ۲۰ لیتر، صبح امروز، یکشنبه ۱۵ مهرماه، شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد بدون تغییر در سهمیه بنزین ماهانه کارت هوشمند سوخت خودروها، دفعات روزانه برداشت بنزین از کارت خودروهای شخصی دو بار در روز و سقف برداشت روزانه در مجموع ۱۰۰ لیتر (۵۰ لیتر در هربار سوخت‌گیری) است.
یعنی سقف سوخت‌گیری با کارت سوخت شخصی خودروها که پیشتر در هر نوبت ۶۰ لیتر بوده، به ۵۰ لیتر در هر نوبت تغییر یافته است و دارندگان کارت سوخت شخصی تنها دو بار در شبانه‌روز می‌توانند از کارت خود استفاده کنند. همچنین طبق اطلاعیه منتشرشده، سقف برداشت از کارت سوخت اضطراری بنزین جایگاه‌ها تغییری پیدا نکرده و همان ۳۰ لیتر در هر نوبت است.
البته در این زمینه باید به چند نکته توجه داشت: یکی اینکه افراد بعد از سقف ۵۰ لیتر می‌توانند بلافاصله بعد از ورود و خروج کارت سوخت، بنزین بیشتری دریافت کنند؛ در ثانی در بسیاری از موارد کارت‌های سوخت جایگاه‌ها تا ۴۰ لیتر هم در هر بار سوخت‌رسانی می‌کنند.
مشخص نیست چرا اخبار ضدونقیضی دراین‌باره مورد رواج یافته و چرا روایت ارگان‌های مختلف از محدودیت سوخت‌گیری متفاوت است. همچنین مشخص نیست چرا شرکت پخش فرآورده‌های نفتی در خصوص محدودیت سوخت‌گیری تا سقف ۲۰ لیتر اطلاع‌رسانی نکرد و پس از اعلام دستوری مبنی بر عدم اطلاع‌رسانی، اطلاعیه‌ای منتشر کردند که همچنان متناقض است حال این که  اتفاقاً مسئولان باید بتوانند در مواقع بحرانی خیال شهروندان را راحت کنند. از این رو، کاهش سهمیه بنزین حتی اگر به صورت مقطعی اتفاق افتاده باشد، قابل دفاع نیست. زمانی که مردم احساس نااطمینانی می‌کنند و به هر دلیلی تقاضای خود را افزایش می‌دهند، مسئولان باید بتوانند عرضه متناسب با آن را تامین کنند.

اشتراک‌ها:
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *