۶ روند بازاریابی جدید
که بانکداران باید بدانند
گرت ریچ (Garret Reich) مدیر عملیات تحریریه The financial Brand
HubSpot در گزارش اخیر خود با عنوان «وضعیت بازاریابی» از یک تغییر دگرگون کننده در چشماندازی بازاریابی پردهبرداری کرده است، جایی که هوش مصنوعی و نبوغ انسانی برای بازتعریف تعامل با مشتری در حوزه بانکداری همگرا میشوند.
این گزارش بر اهمیت فزایندهی داده های شخصی دست اول، تکامل رسانه های اجتماعی به یک مرکز بازاریابی جامع و ارزش مداوم خلاقیت انسان تاکید میکند. در حالی که همچنان چالشهایی ـ از جمله نگرانی های مربوط به حفظ حریم خصوصی داده ها و نیاز به همسویی بهتر بین تیم ها ـ باقی مانده اند، آینده ی بازاریابی نویدبخش ترکیبی از نوآوری های تکنولوژی و ارتباط انسانی معتبر است.
چرا آن را انتخاب کردیم:
ما دوست داریم در صورت مناسب بودن و مناسب ماندن، خارج از تحقیقات بانکی شعبه داشته باشیم. Hubspot یک کانال عالی برای این مهم است و یک ابزار ثابت برای بازاریابان بانکی تلقی میشود که میتواند به آنها در جستجوی داده های کلی بازاریابی و کسب بینشی دقیق دربارهی روندهای در حال وقوع این بخش کمک کند.
به عنوان مثال، صنعت بانکداری منبع قابل اعتمادی از اطلاعات دربارهی تاثیرگذاران بازاریابی در حوزه مالی و تاثیر آنها در استراتژیهای بازاریابی این حوزه ندارد. اما گزارش Hubspot دادههای مربوط به موضوعات داغ (Trends) این حوزه را گردآوری میکند.
خلاصهی اجرایی:
تقریباً دو سوم از بازاریابان (بالغ بر ۶۴ درصد) در حال حاضر از هوش مصنوعی در استراتژی روزانهی خود استفاده میکنند و ۳۸ درصد از کسانی که هنوز از هوش مصنوعی استفاده نمیکنند، مدعی شدهاند که در سال جدید این کار را خواهند کرد.
با این حال، اگرچه شگفتانگیز است اما این، تنها دلیلی نیست که هوش مصنوعی در خدمت مقدم انقلاب تکنولوژی قرار میگیرد. Hubspot در گزارش خود، افقی را ترسیم میکند که در آن هوش مصنوعی، شخصیسازی، گرایشهای رسانههای اجتماعی و خلاقیت انسانی برای ایجاد یک رشد و تعامل بیسابقه به هم نزدیک میشوند. این گزارش که بیش از ۱۴۰۰ متخصص بازاریابی جهانی در صنعت مختلف را مورد بررسی قرار داده است، تصویری واضح از یک صنعت در حال تغییر سریع را ترسیم میکند.
نکات کلیدی:
* پذیرش و بهکارگیری هوش مصنوعی با سرعتی خیرهکننده در حال افزایش است. ۶۳ درصد از بازاریابان پیشبینی میکنند که اکثر محتواها بزودی توسط هوش مصنوعی ایجاد خواهند شد.
* شخصیسازی همچنان حیاتی باقی میماند، چراکه ۹۶ درصد از بازاریابان مدعی هستند که این امر منجر به تعدد کسب و کارها میشود. ۹۴ درصد نیز افزایش فروش را گزارش میدهند.
* رسانههای اجتماعی در حال تبدیل شدن به مرکزی برای جستجو، فروش و خدمات مشتری به ویژه برای مخاطبان نوجوان هستند.
* با حذف تدریجی کوکیهای (cookies) شخص ثالث، جمعآوری دادههای شخص اول بسیار ضروری میشود.
و اما این گزارش شامل چه روندهایی است؟
انقلاب هوش مصنوعی در بازاریابی
ادغام شدن هوش مصنوعی در گردش کار بازاریابی، نحوهی برخورد حرفهها با هنر و تخصص خودشان را تغییر میدهد. ۹۵ درصد از بازاریابهایی که از هوش مصنوعی و ابزارهای اتوماسیون استفاده میکند، اذعان کردهاند که به استراتژیهای موثرتری در کار خود دست پیدا کردهاند. آنها مدعی هستند که اثرگذاری هوش مصنوعی بر روند کارهایشان نیز بسیار چشمگیر است. از جمله، هوش مصنوعی به صورت متوسط ۳ ساعت در تولید هر محتوا و ۲ و نیم ساعت در فرایند کاری روزانهی بازاریابان، زمان صرفهجویی میکند.
این افزایش کارایی به بازاریابان اجازه میدهد تا روی کارهای استراتژیکتر و خلاقانهتر تمرکز کنند. بر اساس گزارش، ۸۴ درصد از بازاریابانی که از هوش مصنوعی استفاده میکنند، محتواهای کارآمدتری تولید میکنند. ۸۲ درصد از آنها با اتکا به هوش مصنوعی قادر به تولید محتواهایی هستند که از نظر مخاطب قابل توجهتر قلمداد میشود. ۷۵ درصد نیز در حوزهی شخصیسازی محتواها به دستاوردهای بهتری دست پیدا میکنند.
بهترین موارد استفاده از هوش مصنوعی برای بازاریابان شامل یافتن ایدهها، استفادهی مجدد از محتواهای قبلی، نوشتن کپی برای پستهای اجتماعی، ایمیلها و وبلاگها و تولید تصاویر بهتر و خلاقانهتر است.
با این حال، پذیرش هوش مصنوعی بدون چالش هم نیست. تقریباً نیمی از بازاریابان احساس میکنند که بیش از حد در ترسیم چشمانداز ورود هوش مصنوعی در حوزهی کاری خود غرق شدهاند. از هر پنج نفر، سه نفر نیز نگرانیهای خود را دربارهی سوگیریهای احتمالی، سرقت ادبی و یا ناماهنگی محتواهای تولید شده با ارزشهای برند ابراز میکنند. ۴۰ درصد از شرکتها گامهای فعالی برای استخدام کارشناسان اختصاصی هوش مصنوعی برای حمایت از تیمهای بازاریابی خود و کاهش این نگرانیها برداشتهاند.
با وجود این چالشها، پتانسیل هوش مصنوعی در بازاریابی غیر قابل انکار است. جوزبه کالتابیانو (Giuseppe Caltabiano) معاون بازاریابی شرکت Rock Content میگوید: «هوش مصنوعی فقط باعث بهبود کارایی بازاریابی نمیشود، بلکه استفاده از آن به معنای ایجاد محتوایی است که اثرگذاری بسیار بالاتری دارد».
این ادعا در آمارها نیز تایید میشود. به طوری که ۵۶ درصد از بازاریابانی که از هوش مصنوعی در خلق محتوا استفاده میکنند، اذعان کردهاند که محتواهای تولیدیشان با هوش مصنوعی بسیار اثربخشتر بوده است.
عکس: چگونه بازاریابان از هوش مصنوعی کمک میگیرند
۴۵ درصد برای خلق ایده و الهامگیری 6 درصد برای نگارش محتوا
۳۱ درصد برای تدوین طرحهای کلی 18 درصد برای تدوین پیشنویس محتوا
محتوای ویدئویی؛ نیروگاه جدید تعامل با مشتریان
بر اساس گزارش Search Engine Journal چالشبرانگیزترین کار برای یک متخصص سئو، تدوین استراتژی و تولید محتوا است. از این رو بسیار مهم است که قالبهای محتوایی خود را در حوزهی بازاریابی اولویتبندی کنید. در این میان، ویدئو به عنوان یک قالب کارآمد که بازگشت سرمایهی بالایی دارد، باید در اولویت توجهتان قرار گیرد.
به ویژه، ویدئوهای کوتاه، رشد قابل توجهی داشتهاند. به طوری که در سال ۲۰۲۴، ۲۵ درصد از بازاریابان از این قالب برای تولید محتوا بهره گرفتهاند. چرا؟ چون پلتفرمهایی مثل تیکتاک یا یوتیوب برای آگاهی از نام تجاری و تعامل، به ویژه در بین جوانان از اهمیت فزایندهای برخوردار شدهاند.
گزارش HubSpot حاکی از آن است که ۳۰ درصد از بازاریابانی که تا پیش از این از ویدئوهای کوتاه استفاده نمیکردند، برای بهرهگیری از این امکان در سال جدید برنامهریزی کردهاند. همانطور که گفتیم این حقیقت حاصل آن است که مردم مخصوصاً جوانان استقبال زیادی از پلتفرمهایی مثل تیکتاک به عمل میآورند و رشد نفوذ آنها به شدت بالا رفته است.
از ابزارهای «گوشدادن اجتماعی» برای درک اینکه مشتریان فعلی و مشتریان بالقوه چه سوالاتی را با اهداف کوتاهمدت، میانمدت و بلندمدت مطرح میکنند، استفاده کنید. سپس با با تیم رسانههای اجتماعی خود برای ایجاد محتواهایی جذاب که پاسخدهندهی این سوالات است، همکاری کنید. حتی میتوانید یک گام بلندتر بردارید و حامیان برند را قادر به پاسخ دادن به این سوالات کنید. این توصیهی آجا فراست (Aja Fros) مدیر رشد جهانی HubSpot است.
نکتهی جالب توجه دیگر اینکه گزارشها همچنین حاکی از این هستند که مخاطبان علاقهی روافزونی را نسبت به پخش زندهی ویدئوها و محتواهای تعاملی مثل نظرسنجیها و بازیها از خود نشان میدهند. این قالبها راههای جدیدی را پیشروی برندهای قرار میدهند تا در زمانی واقعی با مخاطبان خود درگیر شوند و حس اجتماعی و بیواسطهای را تقویت کنند، حسی که دستیابی به آن از طریق دیگر رسانهها و قالبها میتواند بسیار سخت و چالشبرانگیز باشد.
رسانههای اجتماعی، مرزی جدید و کارآمد برای بازاریابی
حقیقت این است که رسانههای اجتماعی فراتر از نقشهای سنتی که برایشان پیشبینی میشد، تکامل یافتهاند و به سرعت در حال تبدیل شدن به کانالهایی حیاتی برای کشف محصول، خدمات مشتری و فروش مستقیم تبدیل هستند.
گزارش HubSpot حاکی از آن است که رسانههای اجتماعی کانال اصلی و شمارهی ۱ برای نسل زد و نسل هزاره (نسلی که در پایان قرن بیستم متولد شده) برای کسب آگاهی و اطلاعات در حوزههای مختلف از جمله کشف محصول است. همچنین گزارشها نشان میدهد که ۳۱ درصد از مصرفکنندگان از رسانههای اجتماعی برای یافتن پاسخ سوالات خود در ارتباط با کالاها و خدمات مختلف استفاد میکنند.
این تغییر در رفتار مصرفکننده، نحوهی رویکرد برندها به بازاریابی از طریق رسانههای اجتماعی را تغییر داده است. یافتههای کلیدی پشت این تحول عبارتند از:
* ۱۷ درصد از کاربران شبکههای اجتماعی گزارش میدهند که حداقل یک محصول را به صورت مستقیم از پلتفرمهای اجتماعی خریداری کردهاند.
* ۸۷ درصد از فروشندگان شبکههای اجتماعی میگویند که این کار موثر است و ۵۹ درصد مدعی هستند که فروششان از طریق شبکههای اجتماعی در سال ۲۰۲۳ نسبت به سال قبل از آن رشد داشته است.
* ۱۹ درصد از کاربران رسانههای اجتماعی گزارش دادهاند که در سال ۲۰۲۳ حداقل یک پیام مستقیم برای خدمات مشتری ارسال کردهاند. این نوع پیامها نسبت به سال قبل یعنی ۲۰۲۲، ۴۵ درصد افزایش داشته است.
پس طبیعی است که بازاریابان به این تغییر واکنش نشان دهند و پلتفرمهایی مثل فیسبوک، اینستاگرام، یوتیوب و تیکتاک را به عنوان محمل اصلی فعالیت خود انتخاب کنند. گزارشها هم همین واقعیت را نشان میدهد.
عکس: پلتفرمهایی برتر برای بازاریابی
قرمز: کانالهایی که در بالاترین بازدهی سرمایهگذاری لیست شدهاند.
طوسی: کانالهایی که بازاریابان استفاده میکنند
ظهور دادههای شخص اول
از آنجایی که گوگل در حال حذف کردن کوکیهای شخص ثالث است، بازاریابان با چشمانداز جدیدی دست و پنجه نرم میکنند. گزارش HubSpot نشان میدهد که ۸۴ درصد از بازایابان تحت تاثیر قابل توجه تغییراتی که در حوزه حریم خصوصی دادهها توسط گوگل صورت گرفته، بر تغییر استراتژی های خود تاکید دارند. در این میان، ۲۵ درصد از آنها، به دنبال راهکارهایی برای جمعآوری دادههای شخص اول هستند و این زمینه را در اولویت اول قرار دادهاند. دادههای شخص اول دادههایی است که شما به صورت مستقیم از کاربران خود دریافت میکنید.
این تغییر رویه تنها یک ضرورت نیست. بلکه یک فرصت برای تمام بازاریابان از جمله بازاریابان حوزهی بانکی و مالی است.
دادههای شخص اول، امکان هدفگذاری دقیقتر، شخصیسازی بهتر و جلب اعتماد بیشتر مشتریان را فراهم میکند. گزارش HubSpot نشان میدهد که بازایابی ایمیلی به صورت ویژ] به عنوان مسیری برای جمعآوری دادههای شخصی اول مورد استفاده قرار میگیرد. زیرا بیشترین نقاط داده جمعآوری شده از طریق ایمیل یا پر کردن فرمها توسط کاربران صورت میگیرد.
عکس: آیا کمپانی شما بر روی برنامههایی برای نزدیکشدن و دستیابی به اهداف سیاست cookie free کار میکند؟
با این حال انتقال از کوکیهای شخص ثالث بدون چالش نیست. بر اساس گزارش HubSpot 81 درصد از بازاریابان اظهار میکنند که فعالیت بازاریابی آنها تا حدی به کوکیهای شخص ثالث بستگی دارد. ۷۶ درصد نیز پیشبینی میکنند که مشکلات بازاریابان با حذف کوکیهای شخص ثالث بیشتر خواهد شد.
این امر بر نیاز بازاریابان نسبت به توسعهی استراتژیهای جدید و سرمایهگذاری در فناوریهایی تاکید میکند که میتوانند به آنها در دسترسی به دادههای شخص اول و جمعآوری آنها کمک کنند.
شخصیسازی، شخصیسازی، شخصیسازی
علیرغم افزایش کارایی هوش مصنوعی و اتوماسیون، گزارش HubSpot بر اهمیت تداوم خلاقیت انسان و تفکر استراتژیک تاکید دارد. در حالی که هوش مصنوعی در کارهایی مانند تجزیه و تحلیل دادهها و تولید محتوا به شکل بهتری عمل میکند، بازایابان انسانی برای حفظ صدای برند، اطمینان از شیوههای اخلاقی و ایجاد استراتژیهای فراگیر ضروری هستند. حتی خود مدلهای هوش مصنوعی مولد نیز با این نکته موافق هستند.
گزارش HubSpot نشان میدهد، موفقترین بازاریابان کسانی هستند که میتوانند به صورت موثری قابلیتهای هوش مصنوعی را با بینش انسانی ترکیب کنند. در واقع این رویکرد ترکیبی است که امکان کارایی و اثربخش هوش مصنوعی در حوزه بازاریابی را فراهم کرده و در عین حال اعتبار و هوش هیجانی را که فقط انسان قادر به ارایهی آن است، حفظ مینماید.
علاوه بر این، زمانی که هوش مصنوعی وظایف معمول بیشتری را برعهده میگیرد، بازاریابان این آزادی را به دست میآورند تا بر تفکر استراتژیک سطح بالاتر، تولید ایدههای خلاقانه و ایجاد روابط بیشتر تمرکز کنند.
این گزارش نشان میدهد که تغییر منجر به بازاریابی انسانی بیشتر میشود که با کمپینها و تعاملهایی که احساس شخصیسازی و طنیناندازی عاطفی دارند، تکمیل میشود. بازاریابانی که تجارب شخصی سازی شده را ارایه میدهند، ۲۱۵ درصد بیشتر احتمال دارد که استراتژی بازاریابی خود را موثر بدانند. با این حال، تنها ۳۵ درصد از بازاریابان ادعا میکنند که مشتریانشان تجربهای بسیار شخصی شده را دریافت میکنند که نشان دهنده ی فرصت قابل توجهی برای رشد است.
بسیاری از چالشها در دسترسی به دادههایی با کیفیت و قابل دسترسی است که پیشتر به آنها اشاره کردیم. تنها ۶۵ درصد از بازاریابان گزاش میدهند که دادههایی با کیفیت درباره مخاطبان هدف خود دارند و کمتر از نیمی از آنها اطلاعات جامعی در مورد عادات، علایق و جمعیتشناسی مخاطبان دارند. این شکاف داده بر اهمیت طراحی سیستمهای قوی مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) و ابزارهای بازاریابی یکچارچه تاکید میکند.
شخصیسازی فقط دربارهی بهبود اثربخشی بازاریابی نیست. این در مورد ایجاد تجربیات بهتر برای مشتری است. این گزارش نشان میدهد که ۹۶ درصد از بازاریابان موافق هستند که شخصیسازی احتمال تبدیل شدن خریداران به مشتریان بالفعل را افزایش میدهد. ۹۴ درصد نیز اظهار میکنند که این امر باعث افزایش فروش میشود.
نکتهی مهم:
خرید محصولات خریده فروشی قطعا با خرید محصولات و خدمات بانکی متفاوت است. این جنبهی مهمی است که باید هنگام خواندن آمارهایی مانند موارد پاراگراف آخر به خاطر بسپارید. با این حال، احساسات و رفتار مصرف کنندگان بسیار شبیه به هم خواهد بود و دادههایی مانند این را به همان اندازه برای بانکداران مرتبط میکند که یک برند فروشگاهی خرده فروشی آنلاین با آن سر و کار دارد.
آیندهی عملیات بازاریابی
گزارش HubSpot نیاز روزافزون به عملیات بازاریابی یکپارچه را برجسته میکند. تنها ۵۹ درصد از بازاریابان اذعان میکنند که ابزارهای آنها به هم مرتبط است و فقط ۳۵ درصد از همسویی قوی بین تیمهای فروش و بازاریابی خبر میدهند. این قطع ارتباط به اهمیت سرمایهگذاری در پلتفرمهای یکپارچه اشاره میکند که منبعی از حقیقت را برای دادههای مشتری و عملکرد بازاریابی فراهم میکند.
چالشهای سیلوهای داده و ناهماهنگی بین تیمها قابل توجه است. تقریباً از هر ۴ بازاریاب، یک نفر اعتراف میکند که اشتراکگذاری دادهها با تیمهای دیگر و دریافت دادههای مورد نیاز از تیمهای دیگر شرکتش بسیار دشوار است. این عدم سیالی و جریان درست دادهها، میتواند منجر به از دست رفتن فرصتها، تجارب ناسازگار مشتری و استفاده ی ناکارآمد از منابع شود.
عکس: شرکت شما از چه ابزارهایی برای دسترسی به مخاطبان هدف خود بهره میگیرد:
تجزیه و تحلیل شبکههای اجتماعی
تجزیه و تحلیل وبسایتها
ابزارهای CRM و ARM در HubSpot
ابزارهای CRM دیگر منابع اطلاعاتی
ناوبر لینکدین
Zoominfo
Terminus
گزارش HubSpot نشان میدهد که بازاریابان به یک منبع قابل اعتماد اطلاعاتی دسترسی دارند، ۵۶ درصد بیشتر با تیم فروش شرکت خود هماهنگ هستند و ۲۶ درصد بیشتر احتمال دارد که بتوانند استراتژیهای بازاریابی کارآمدی را طراحی کنند.
بیش از نیمی از بازاریابان (۵۷ درصد) دریافتهاند که CRM آنها در سال ۲۰۲۳ اهمیت بیشتری یافته است و تیمهای بازاریابی که از CRM استفاده میکنند، ۱۲۸ درصد بیشتر احتمال دارد که استراتژیهای بازاریابی موثری را تجربه کنند.
برای رسیدگی به این چالشها، این گزارش پیشنهاد میدهد که شرکتها در سیستمهای CRM جامع و پلتفرمهای بازاریابی یکپارچه سرمایهگذاری کنند. این ابزارها میتوانند به تجزیهی سیلوههای داده، بهبود همکاری بین تیمها و ارایهی دیدگاهی جامع از سفر مشتری کمک کنند.
نتیجهگیری: استقبال از رنسانس بازاریابی
همانطور که به سال ۲۰۲۵ نزدیک میشویم و به افق پس از آن نگاه میکنیم، واضح است که بازاریابی در حال ورود به یک رنسانس جدید است. تلفیقی از کارایی مبتنی بر هوش مصنوعی، شخصیسازی مبتنی بر داده و خلاقیت انسانی، فرصتهای بیسابقهای را برای تعامل و رشد باز میکند. بازاریابان موفق کسانی هستند که میتوانند از این ابزارها استفاده کرده و در عین حال تمرکز خود را بر تجربیات اصیل و انسان محور حفظ کنند.
گزارش وضعیت بازاریابی HubSpot به عنوان یک نقشهی راه برای پیمایش این چشمانداز جدید و هیجان انگیز عمل میکند و بر نیاز بازاریابان به موارد زیر تاکید دارد:
* از هوش مصنوعی و اتوماسیون برای افزایش کارایی و فعال کردن شخصیسازی در مقیاس استفاده کنید.
* جمعآوری و استفادهی موثر از دادههای شخصی اول را در اولویت قرار دهید
* در رسانههای اجتماعی و محتوای ویدئویی به ویژه در پلتفرمهای محبوب بین جوانان سرمایهگذاری کنید.
* تعادل بین نوآوری تکنولوژیکی و خلاقیت انسانی را حفظ کنید.
* بر ایجاد عملیات بازاریابی یکپارچه با یک منبع واحد از حقیقت برای دادههای مشتری تمرکز کنید.