خدمات مالی مبتنی بر فناوری یا به اصلاح فناوری های مالی یا فینتک ها (Fintechs) با سرعتی خیره کننده در حال تغییر دادن شکل خدمات مالی در سطح جهانی هستند. این تغییرات با همراهسازی محصولات این حوزه با تکنولوژی های جدید و سطح بالا، عملیات تجاری و چشمانداز کلی صنعت بانکداری و مالی را تحت تاثیر خود قرار میدهد. همه ی این تحولات راه ها و روش های جدیدی را برای جمع آوری داده ها و استفاده ی بهینه از آنها، انجام سرمایهگذاریهای منحصربهفرد و ارایه ی خدمات نوآورانه معرفی میکند. اما این پایان ماجرا نیست. چراکه فین تک ها به صورت جدی باعث رشد اقتصادی شده و به شکل موثری هزینه های بانک ها و موسسات مالی را کاهش میدهند.
رهبران و مدیران موسسات بانکی و مالی همیشه به دنبال یافتن راههایی برای کاهش هزینه ها و ارتقای بهره وری و سود بوده و هستند. اما با ظهور فین تک ها، این امید در نگاه آنها بسیار پررنگ تر شده است. اما این مهم از چه طرقی حاصل میشود؟ ما در این مقاله در قالب چند محور مهم و کلیدی به این سوال پاسخ میدهیم.
اتوماسیون برای بهرهوری عملیاتی
از مزیتهای فین تک ها این است که به صورت خودکار میتوانند بسیاری از وظایف را انجام دهند. خدمات فین تک میتوانند با کاهش کارهای دستی و زمان بر مانند وارد کردن داده یا پردازش ترکانش ها، عملیات ها را ساده ترکنند. خودکاریسازی وظایف میتواند سرعت فرایندها را افزایش دهد، احتمالات اشتباهات انسانها را کاهش دهد و در زمان و منابع صرفهجویی کند. بدین شکل تیمها میتوانند روی سایر وظایفی که اولویتی بالایی دارند، تمرکز کنند.
راهحلهای ابری (Cloud-Based Solutions) برای مقیاسپذیری
راهحلهای ابری مزایای بیشماری را به بانکها و موسسات مالی ارایه میکنند. مهاجرت به ابر به شرکتها اجازه میدهد تا زیرساختها را بر اساس تقاضا مقیاسبندی کنند که خود، نیاز به سرمایهگذاری اولیه در سختافزار فیزیکی را کاهش میدهد. این انعطافپذیری تضمین میکند که منابع به صورت بهینه مورد استفاده قرار گیرند و هزینههای نگهداری و ارتقا پایین نگه داشته شود.
برای مثال استفاده از پلتفرمهای بانکداری مبتنی بر ابر، موسسات مالی را قادر میسازد تا خدمات خود را بدون پرداختن به ذخیرهسازی، نگهداری و ایمنکردن تجهیزات در محل، گسترش دهند.
تجزیه و تحلیل بهتر دادهها برای تصمیمگیری
فینتک ابزارهای دادهای پیشرفته را برای تصمیمگیریهای هوشمند فراهم میکند و این، بانکها و موسسات مالی را قادر میسازد تا از دادههای بزرگ برای انتخاب آگاهانه، بهبود فرایندها، ارایهی خدمات سفارشیتر، سادهسازی فرایند تشخیص و کشف راههای جدید برای کاهش حداکثری هزینهها استفاده کنند.
علاوه بر این، استفاده از تجزیه و تحلیلهای پیشرفته میتواند مدیریت ریسک را با شناسایی زودهنگام ریسکهای مالی بهبود بخشد و به سازمان اجازه دهد که برای جلوگیری از مشکلات و کاهش مواجهه با معضلات مالی اقدام کند.
تعامل دیجیتال با مشتری و سرویس شخصیسازی شده
فینتک با ارایهی راهحلهای دیجیتالی برای شخصیسازی، تعامل بانکها با مشتریان را متحول کرده است. با استفاده از اپلیکیشنهای موبایلی بصری و پلتفرمهای آنلاین، مصرفکنندگان و کسب و کارها میتوانند به صورت مستقل پرداخت کنند، به اطلاعات دسترسی داشته باشند، مشکلات را حل کنند و استقلال خود را افزایش دهند.
این تغییر به سمت شخصیسازی دیجیتال خدمات بانکی، نه تنها رضایت مشتری را افزایش میدهد، بلکه تقاضا برای پشتیبانی گسترده از سوی مشتریان را کاهش میدهد و به صورت طبیعی باعث صرفهجویی در هزینهها میشود.
به عنوان مثال، اپلیکیشنهای بانکداری موبایلی کاربرپسند، افراد را قادر میسازند تا بدون دردسر، حسابهای خود را مدیریت کنند، تراکنش کرده و به صورت قابل توجهی اتکا به روشهای سنتی را کاهش دهند. همهی این موارد در نهایت هزینههای عملیاتی را برای بانک کاهش میدهد.
اثرگذاری بلاکچین در افزایش امنیت و کاهش تقلب
همین امروز بسیاری از بانکهای بزرگ دنیا، از فناوری بلاکچین برای افزایش امنیت و مبارزه با کلاهبرداری استفاده میکنند. بلاکچین به عنوان یک دفتر کل غیرمتمرکز و غیرقابلتغییر تضمین میکند که تراکنشهای مالی شفاف و قابل تایید باشند و به صورت قابل توجهی، خطر کلاهبرداری کاهش یابد.
با ادغام بلاکچین در سیستمهای پردازش پرداخت، شرکتها میتوانند از مزایای متعددی برخوردار شوند:
* امنیت بهبود یافته
* کاهش موارد تقلب
* هزینههای کمتر مرتبط با اقدامات پیشگیری از تقلب
این بدان معنا نیست که کشف تقلب ذاتاً گران است، بلکه بلاکچین میتواند به کاهش هزینههای کلی مرتبط با جلوگیری از تقلب، قبل از وقوع، کمک کند.
لزوم پذیرش نوآوری فینتک
انقلاب فینتک نحوهی عملکرد بانکها و موسسات مالی در حوزهی مدیریت امور مالی را به شدت تغییر داده است. استفاده از نوآوریهای مالی مانند اتوماسیون، بلاکچین و ابزارهای دیجیتال، دیگر صرفاً یک پیشنهاد بهتر برای انجام امور محسوب نمیشود، بلکه ضرورتی است که در بازار آینده، از مسیر صرفهجویی در هزینههای تمام شده، نقش مهمی در بازاریابی و جذب و توسعه یبازار برای بانکها دارد. ضمن اینکه فینتک با بهبود تجربهی مشتریان و افزایش رضایت آنها، میتواند باعث توسعهی بازار بانکها و موسسات مالی شود. در این میان، موسسات و بانکهایی که از این مساله غفلت کنند، قطعاً باید شاهد از دست رفتن بازارهای خود باشند.