خدمات مالی مبتنی بر فناوری یا به اصلاح فناوری­ های مالی یا فین­تک­ ها (Fintechs) با سرعتی خیره­ کننده در حال تغییر دادن شکل خدمات مالی در سطح جهانی هستند. این تغییرات با همراه­سازی محصولات این حوزه با تکنولوژی­ های جدید و سطح بالا، عملیات تجاری و چشم­انداز کلی صنعت بانکداری و مالی را تحت­ تاثیر خود قرار می­دهد. همه ­ی این تحولات راه ­ها و روش­ های جدیدی را برای جمع ­آوری داده­ ها و استفاده­ ی بهینه از آنها، انجام سرمایه­گذاری­های منحصربه­فرد و  ارایه­ ی خدمات نوآورانه معرفی می­کند. اما این پایان ماجرا نیست. چراکه فین­ تک­ ها به صورت جدی باعث رشد اقتصادی شده و به شکل موثری هزینه­ های بانک­ ها و موسسات مالی را کاهش می­دهند.

رهبران و مدیران موسسات بانکی و مالی همیشه به دنبال یافتن راه­هایی برای کاهش هزینه­ ها و ارتقای بهره ­وری و سود بوده و هستند. اما با ظهور فین­ تک ­ها، این امید در نگاه آنها بسیار پررنگ ­تر شده است. اما این مهم از چه طرقی حاصل می­شود؟ ما در این مقاله در قالب چند محور مهم و کلیدی به این سوال پاسخ می­دهیم.

اتوماسیون برای بهره­وری عملیاتی

از مزیت­های فین­ تک­ ها این است که به صورت خودکار می­توانند بسیاری از وظایف را انجام دهند. خدمات فین­ تک می­توانند با کاهش کارهای دستی و زمان­ بر مانند وارد کردن داده یا پردازش ترکانش ­ها، عملیات­ ها را ساده ­ترکنند. خودکاری­سازی وظایف می­تواند سرعت فرایندها را افزایش دهد، احتمالات اشتباهات انسان­ها را کاهش دهد و در زمان و منابع صرفه­جویی کند. بدین شکل تیم­ها می­توانند روی سایر وظایفی که اولویتی بالایی دارند، تمرکز کنند.

راه­حل­های ابری (Cloud-Based Solutions) برای مقیاس­پذیری

راه­حل­های ابری مزایای بی­شماری را به بانک­ها و موسسات مالی ارایه می­کنند. مهاجرت به ابر به شرکت­ها اجازه می­دهد تا زیرساخت­ها را بر اساس تقاضا مقیاس­بندی کنند که خود، نیاز به سرمایه­گذاری اولیه در سخت­افزار فیزیکی را کاهش می­دهد. این انعطاف­پذیری تضمین می­کند که منابع به صورت بهینه مورد استفاده قرار گیرند و هزینه­های نگهداری و ارتقا پایین نگه داشته شود.

برای مثال استفاده از پلتفرم­های بانکداری مبتنی بر ابر، موسسات مالی را قادر می­سازد تا خدمات خود را بدون پرداختن به ذخیره­سازی، نگهداری و ایمن­کردن تجهیزات در محل، گسترش دهند.

تجزیه و تحلیل بهتر داد­ه­ها برای تصمیم­گیری

فین­تک ابزارهای داده­ای پیشرفته­ را برای تصمیم­گیری­های هوشمند فراهم می­کند و این، بانک­ها و موسسات مالی را قادر می­سازد تا از داده­های بزرگ برای انتخاب آگاهانه، بهبود فرایندها، ارایه­ی خدمات سفارشی­تر، ساده­سازی فرایند تشخیص و کشف راه­های جدید برای کاهش حداکثری هزینه­ها استفاده کنند.

علاوه بر این، استفاده از تجزیه و تحلیل­های پیشرفته می­تواند مدیریت ریسک را با شناسایی زودهنگام ریسک­های مالی بهبود بخشد و به سازمان اجازه دهد که برای جلوگیری از مشکلات و کاهش مواجهه با معضلات مالی اقدام کند.

تعامل دیجیتال با مشتری و سرویس شخصی­سازی شده

فین­تک با ارایه­ی راه­حل­های دیجیتالی برای شخصی­سازی، تعامل بانک­ها با مشتریان را متحول کرده است. با استفاده از اپلیکیشن­های موبایلی بصری و پلتفرم­های آنلاین، مصرف­کنندگان و کسب و کارها می­توانند به صورت مستقل پرداخت کنند، به اطلاعات دسترسی داشته باشند، مشکلات را حل کنند و استقلال خود را افزایش دهند.

این تغییر به سمت شخصی­سازی دیجیتال خدمات بانکی، نه تنها رضایت مشتری را افزایش می­دهد، بلکه تقاضا برای پشتیبانی گسترده­ از سوی مشتریان را کاهش می­دهد و به صورت طبیعی باعث صرفه­جویی در هزینه­ها می­شود.

به عنوان مثال، اپلیکیشن­های بانکداری موبایلی کاربرپسند، افراد را قادر می­سازند تا بدون دردسر، حساب­های خود را مدیریت کنند، تراکنش کرده و به صورت قابل توجهی اتکا به روش­های سنتی را کاهش دهند. همه­ی این موارد در نهایت هزینه­­های عملیاتی را برای بانک کاهش می­دهد.

اثرگذاری بلاکچین در افزایش امنیت و کاهش تقلب

همین امروز بسیاری از بانک­های بزرگ دنیا، از فناوری بلاکچین برای افزایش امنیت و مبارزه با کلاه­برداری استفاده می­کنند. بلاکچین به عنوان یک دفتر کل غیرمتمرکز و غیرقابل­تغییر تضمین می­کند که تراکنش­های مالی شفاف و قابل تایید باشند و به صورت قابل توجهی، خطر کلاه­برداری کاهش یابد.

با ادغام بلاکچین در سیستم­های پردازش پرداخت، شرکت­ها می­توانند از مزایای متعددی برخوردار شوند:

* امنیت بهبود یافته

* کاهش موارد تقلب

* هزینه­های کمتر مرتبط با اقدامات پیشگیری از تقلب

این بدان معنا نیست که کشف تقلب ذاتاً گران است، بلکه بلاکچین می­تواند به کاهش هزینه­های کلی مرتبط با جلوگیری از تقلب، قبل از وقوع، کمک کند.

لزوم پذیرش نوآوری فین­تک

انقلاب فین­تک نحوه­ی عملکرد بانک­ها و موسسات مالی در حوزه­ی مدیریت امور مالی را به شدت تغییر داده است. استفاده از نوآوری­های مالی مانند اتوماسیون، بلاکچین و ابزارهای دیجیتال، دیگر صرفاً یک پیشنهاد بهتر برای انجام امور محسوب نمی­شود، بلکه ضرورتی است که در بازار آینده، از مسیر صرفه­جویی در هزینه­های تمام شده، نقش مهمی در بازاریابی و جذب و توسعه ­یبازار برای بانک­ها دارد. ضمن اینکه فین­تک با بهبود تجربه­ی مشتریان و افزایش رضایت آنها، می­تواند باعث توسعه­ی بازار بانک­ها و موسسات مالی شود. در این میان، موسسات و بانک­هایی که از این مساله غفلت کنند، قطعاً باید شاهد از دست رفتن بازارهای خود باشند.­

اشتراک‌ها:
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *