در حوزه­ بانکداری دیجیتال

علیرضا نظارت

منبع آمارها: TheFinancialbrand

با توجه به ظهور دانش و تکنولوژی­های جدید در حوزه­ی بانکداری و خدمات مالی که شامل مواردی مثل بانکداری از طریق تلفن همراه تا انتقال و پرداخت آسان پول و ارایه­ی انواع خدمات مالی به شکل دیجیتالی را شامل می­شود، آینده و چشم­انداز صنعت بانکداری با سرعتی خیره­کننده در حال تغییر و دگرگونی است. در این میان، با عنایت به نقش مهمی که روابط­ عمومی­ ها در حفظ و توسعه­ی بازار و ارتقای اعتبار موسسات مالی دارند، این واحدها نیز باید با جدیت خود را با تحولات رخ داده و البته دگردیسی­های پیش­رو هماهنگ سازند. یکی از مولفه­های مهم در این به ­روزرسانی آن است که روابط­ عمومی­ ها باید استراتژی­های خود را متکی به روندهای (Trends) مرتبط بازمهندسی و طراحی کنند.

در خدمت مالی، این امر به معنای توجه روابط‌عمومی­ ها به مولفه­های مهم در بازار مالی آینده است. مواردی مثل:

ـ تاثیر تحولات دیجیتالی بر بانکداری و خدمات مالی

ـ تغییراتی که در رفتار مصرف ­کنندگان رخ داده و می­دهد

ـ به­روزرسانی نظارتی و افزایش تقاضا برای شفافیت و اعتماد

امروز تمام روابط­ عمومی­ های حوزه­ی بانکداری و خدمات مالی باید دستورالعمل کاری خود را اصلاح کرده و گسترش دهند، باید انقلاب دیجیتالی در این حوزه را باور کنند و از رسانه­های آنلاین و حتی از پلتفرم شبکه­های اجتماعی و البته تجزیه و تحلیل داده­ها برای تنظیم پیام­ها، پیش­بینی روندها و اندازه­گیری تاثیر پروژه­ها و فعالیت­های خویش استفاده کنند.

تکامل روابط‌عمومی در حوزه­ی خدمات مالی

روابط‌عمومی مهم­ترین بازتاب­دهنده­ی تحولاتی است که به واسطه­ی تکنولوژی­های جدید دیجیتالی در صنعت بانکداری رخ می­دهند. این واحد، می­تواند با بهره­گیری هوشمند از بسترهای ارتباطی جدید مثل رسانه­های دیجیتال نقش موثری در افزایش سطح تماس بانک­ها با مشتریان و ارتباط­گیری موثر و مستمر با ذی­نفعان و رقبا ایفا کند. در نهایت، روابط‌عمومی می­تواند از بستر دیجیتالی و آنلاین به خوبی در مسیر ایجاد اعتماد و اعتبار برای سازمان خود، ارایه­ی پیام­های ثابت و ارتباط با سطح گسترده­تری از مخاطبان بهره بگیرد.

امروز روابط­عمومی­ها باید به سراغ افراد تاثیرگذار در بسترها و پلتفرم­های مختلف مخصوصاً رسانه­های اجتماعی، تولیدکنندگان پادکست­ها و صاحبان وبلاگ­ها بروند و با اشخاص و مراکز بیشتری در ارتباط قرار گیرند. تنها بدین شکل است که در فضای رقابتی پیش­رو می­توانند نقش حیاتی خود در رشد و توسعه­ی سازمان خویش و اعتباربخشی به آن را ایفا کنند.

دیجیتالی­شدن خدمات بانکی و البته فراگیرشدن اینترنت و فضای مجازی در بین مردم، هم یک تهدید و هم یک فرصت بزرگ برای روابط­عمومی­ها است. ما باید از یک سو مراقب نشر گسترده ی شایعات و اخبار مخرب و البته رقابت­های روزافزون بین­المللی باشیم و از سوی دیگر می­توانیم با استفاده­ی هوشمند از تمام ابزارها و روش­های دیجیتالی موجود، دامنه­ی نفوذ خود بر افکار عمومی را بهبود بخشیم. کار سخت و پرحجمی پیش­رو است اما سفری که باید پای در آن بگذاریم سرشار از تنوع و جذابیت و تجربه­های بکر است.

تجزیه و تحلیل تاثیر تحول دیجیتال بر کار روابط­عمومی­ها

تحول دیجیتال هم روابط‌عمومی و هم صنعت مالی را متحول و اصلاح کرده و پلتفرم­ها و ابزارهای جدیدی را برای تعامل، تجزیه و تحلیل و بهینه­سازی استراتژیک برنامه­ها در اختیارمان قرار داده است. به طوری که در سال ۲۰۲۳، سرمایه­گذاری در حوزه­ی خدمات مالی دیجیتالی به اولویت اول تمامی موسسات معتبر مالی دنیا تبدیل شد و همین امر ورود جدی هوش مصنوعی، یادگیری ماشینی و سایر ابزارهای تحلیلی را به تمام جوانب این صنعت به دنبال داشت.

بنابراین روابط­عمومی­ها نیز باید متناسب با تحولی که در خود صنعت رخ داده، به سمت هوش مصنوعی و دیگر ابزارهای نوین ارتباط­گیری، تحلیلی و ارزیابی و البته یادگیری حرکت کنند.

امروز این وظیفه بر عهده­ی روابط‌عمومی­ها قرار گرفته که با اتکا به بسترها و ابزارهای نوین دیجیتالی، به بانک­ها و موسسات مالی در کسب شناخت بهتر از مخاطبان و دسترسی به داده­های اثرگذار و استراتژیک کمک کنند تا سازمان­های مالی با اتکا به این شناخت و داده­های واقعی و مهم، به شکل بهتری بتوانند مشتریان خود را درک کنند و با ارایه­ی خدمات متناسب­تر و مطلوب­تر، به سمت رشد و توسعه گام بردارند.

البته بهره­مندی صحیح روابط­عمومی­ها از بستر اطلاع­رسانی و تعامل دیجیتال، نیازمند درک برخی نکات مهم است. از جمله باید بدانیم که امروز مردم مخصوصاً جوانان اصلاً رغبتی به خواندن یا دیدن محتواهای مفصل و غیر خلاقانه ندارند و تنها محتواهایی با بازنشر و بازخورد خوب در فضای مجازی مواجه می­شوند که خلاقانه، جذاب و خاص باشند. این نکته­ حساسیت کار روابط­عمومی­ها را دو چندان می­کند.

امروز این روابط­عمومی­ها هستند که در تعامل با مدیران بالادستی سازمان، باید درباره­ی آنچه که منعکس می­شود و چگونگی تولید پیام، تصمیم­گیری کنند. چه بسا بازتاب­دادن برخی نکات که در فضای سنتی ارزشمند محسوب می­شد، در دنیای جدید، زیان­بار و حتی گاه فاجعه­آمیز باشد. در دنیای پیشرو، اهالی این عرصه باید افرادی جامع­الشرایط و مجهز به دانش و تخصص­های گوناگون باشند، از بحث تخصص­های فنی در حوزه دیجیتال مارکتینگ گرفته تا آگاهی و اشراف بر اصول روانشناختی و جامعه­شناختی.

استقبال از محبوبیت رسانه­های اجتماعی

کار روابط­عمومی ارتباط­گیری با مردم و ذی­نفعان است. از این­رو با توجه به واقعیت­ «نفوذ جدی اینترنت و رسانه­های اجتماعی در جوامع»، روابط‌عمومی­ها باید حضوری موثر، فراگیر و البته امن و اعتمادساز در حوزه­های مختلف مثل شبکه­های اجتماعی، وبلاگ­ها و حتی رسانه­های منتشر کننده­ی پادکست داشته باشند.

این پلتفرم­های مدرن فرصت درخشانی را برای تعامل مستقیم با مخاطبان کلیدی فراهم می­آورند و به ما اجازه می­دهند که در کمترین زمان، بتوانیم خدمات گسترده­ی مالی و بانکی سازمان متبوع خویش را به مخاطبان معرفی و در مسیر قانع­سازی آنها گام برداریم. علاوه بر این، پلتفرم­های مدرن، به ما اجازه می­دهند که از متن فاصله بگیریم و از ابزارهای جذاب­ترین مثل کلیپ و موسیقی برای اثرگذاری بهتر بر مخاطبان و جلب توجه آنها بهره بگیریم.

بر اساس آمارهای بانک جهانی، ۸۹ درصد از بانک­ها به این اعتقاد رسیده­اند که رسانه­های اجتماعی در کسب و کار آنها بسیار مهم هستند. این بدان معنا است که روابط‌عمومی­ها نیز باید به این بستر توجه جدی داشته باشد و از آن برای ارتباط­گیری با مصرف کنندگان، مشاغل، انجمن­ها و تشکل­ها و…، هر جایی که هستند بهره بگیرد.

جالب است، نظرسنجی صورت گرفته توسط انجمن بانکداران آمریکا، مشخص کرد که اغلب موسسات مالی، رسانه­های اجتماعی را بستر و ابزار اصلی برای ارتباط­گیری با مخاطبان خود می­دانند. آنها از رسانه­های اجتماعی برای تحقق امور مهمی استفاده می­کنند که از جمله­ی آنها می­تواند به «ارتباط­سازی با مخاطبان» و «تعمیق روابط فعلی با مصرف­کنندگان از مسیر ارایه­ی محتواهای آموزشی» اشاره کرد. همچنین این نظرسنجی مشخص ساخت که بانک­ها و موسسات مالی از رسانه­های اجتماعی برای «پاسخ­گویی سریع و آنی به دغدغه­ها و نگرانی­های مشتریان»، «شکل­دهی به گفتگوهای معنادار و بررسی دغدغه­های مخاطبان» و همچنین «ساخت جامعه و گروه، حول برند خود»  استفاده می­کنند.

در این نظرسنجی همچنین مشخص شد که بانک­ها، بهره­گیری از رسانه­های دیجیتال مثل رسانه­های اجتماعی، پادکست­ها و… را عاملی در راستای تنوع­بخشی به استراتژی­های روابط­عمومی قلمداد می­کنند و باور دارند که این حوزه به آنان اجازه می­دهد، با مخاطبان بیشتری ارتباط بگیرند و روایت­هایی چندوجهی را ارایه کنند که هر یک با سلیقه و ویژگی­های گروه­های مختلف از جامعه همسان و هماهنگ است.

تغییر به سمت شفافیت و اعتماد

پس از بحران­ها و رسوایی­های مالی که اقتصاد بین­الملل در چند دهه­ی گذشته پشت سر گذاشت، شفافیت و اعتمادسازی اهمیت بسیار مضاعفی را پیدا کرد و بدین واسطه به سنگ بنای اصلی کار روابط­عمومی­ها در حوزه بانکداری و مالی تبدیل شد. امروز تقریباً تمامی مشتریان و ذی­­نفعان، خواستار صراحت، صداقت و وضوح در ارتباطات هستند.

در دنیای کنونی، کوچکترین تخلف یا مشکلی، به سرعت اعتبار یک سازمان مالی را در بین مخاطبان مخدوش می­سازد که این می­تواند به شکل­گیری فاجعه برای آن سازمان منجر شود. بنابراین در شرایط فعلی، نقش روابط­عمومی­ها در مدیریت بحران­هایی که گهگاه از گوشه و کنار فضای مجازی رخ می­دهد، بسیار حساس­تر شده است.

نکته­ی مهم دیگری که باید به آن توجه کنیم، چرخه­ی آزاد اطلاعات در دنیای مدرن است که در صورت عدم مدیریت صحیح، می­تواند پاشنه­ی آشیل یک سازمان مالی باشد. امروز مردم از روش­های مختلف برای جستجوی اطلاعات و کسب شناخت درباره­ی برندهای متفاوت استفاده می­کنند اما حقیقت آن است که خیلی اعتنایی به میزان معتبر بودن منبع اطلاعاتی خود ندارند. چه بسا چند نشریه غیر رسمی یا کانال نه چندان معتبر در فضای مجازی، درباره­ی یک بانک یا موسسه مالی سم­پاشی کرده و بدین واسطه بتوانند بر روی دامنه­ی بسیار گسترده­ای از مخاطبان اثرگذاری کنند.

بنابراین، باید درک کنیم که کار روابط­عمومی­ها در حوزه مدیریت اطلاعات و محتواهایی که حول محور سازمان­شان منتشر می­شود، بسیار حساس است. روابط­عمومی­ها باید به گونه­ای عمل کنند که عمده­ی محتواهای ترند و محتواهایی که در مبحث سئو، جایگاه بالایی دارند، تایید کننده­ی اعتبار سازمان آنها باشد.

در مواقع ضروری، یعنی وقتی مطالبی کذب و مخرب منتشر می­شود نیز روابط­عمومی­ها باید بتوانند به سرعت با ارایه­ی پاسخ­های قانع­کننده، جذاب و با قابلیت انتشار گسترده، بحران­ها را خنثی کنند.

اهمیت رهبری فکری و شفافیت اجرایی

از دیگر مولفه­هایی که در دنیای پس از انقلاب دیجیتالی، در کار روابط­عمومی­ها به شدت ضروری و حساس شده می­توان به بحث رهبری فکری و شفافیت اجرایی اشاره کرد. بر این اساس روابط­عمومی­ها باید از مسیر شفاف­سازی عملکردها و خدمات بانکی، انعکاس تخصص و توانمندی­ها و مدیریت اذهان عمومی، در راستای بهبود اعتماد و تعامل مخاطبان گام بردارند.

مطالعه­ای که در پلتفرم لینکدین انجام شده نشان می­دهد که ۵۵ درصد از تصمیم­گیرندگان بخش مالی به صورت جدی از رهبری فکری برای تعامل با سازمان­های مخاطب خود بهره می­گیرند. این مطالعه که توسط Axios انجام شده، نشان می­دهد که ارتباط مستقیمی بین دیده­شدن مدیران یک بانک و دیدن شدن آن بانک وجود دارد. در واقع انعکاس سیاست­های مدیریتی یک سازمان (از مسیر انعکاس دیدگاه­ها و سبک مدیریتی مدیران یک بانک)، اثرگذاری بالایی بر رهبری افکار عمومی دارد.

نکات حیاتی در کار روابط­عمومی­ها در حوزه بانکداری و مالی

با توجه به نقش حیاتی روابط­عمومی­ها در دنیای جدید، این واحد باید توجهی جدی را نسبت به مدیریت کارآمد محتواها و ارتباطات مجازی از خود نشان دهد و به نکاتی استراتژیک توجه کند که کارآمدی و اثربخشی عملکردها و اقداماتش را در پی دارند. در پایان این مقاله به چند مورد را از این نکات حیاتی اشاره می­کنیم:

۱ـ شفافیت و اعتمادسازی:

در عصر کنونی شفافیت در اطلاع­رسانی رکنی مهم در کار روابط­عمومی­ها محسوب می­شود و این ویژگی در ارتباط با محصولات، خدمات، شرایط و مقررات باید اعمال شود تا مخاطبان بدون ابهام و پیچیدگی، به داده­های واقعی و صحیح دسترسی پیدا کنند. این امر هم باعث تقویت اعتماد مردم به بانک شده و هم اعتبار آن را ارتقا می­دهد.

۲ـ پاسخ­گویی سریع:

در دنیای امروزی که مردم دغدغه­های زیادی دارند و در عین حال نسبت به گذشته کم حوصله­تر و عجول­تر شده­اند، پاسخ­گویی سریع و بی­وقفه به خواسته­ها، نظرات و نگرانی­های مشتریان بسیار حساس و ضروری است و مشتری­مداری بانک را به شدت ارتقا می­دهد.

۳ـ تولید محتواهای آموزشی جذاب:

با توجه به اینکه بسیاری از مردم، در زمینه خدمات مالی، بانکی و البته امنیت مالی و سرمایه­گذاری اطلاعات و دانش کمی دارند، تولید این محتواها به شکل جذاب با استقبال گسترده­ی آنان مواجه می­شود و به تقویت برند بانک­ها کمک می­کند.

۴ـ تولید محتواهای تعاملی: استفاده از ویدئوها، نظرسنجی­ها، مسابقات و سایر محتواهای تعاملی که به جذب و نگه­داشت مخاطبان در کانال­های موسسات بانکی در شبکه­های اجتماعی کمک می­کند، بسیار مهم است.

۵ـ پیوستگی برندینگ: تمام محتواهای منتشر دشه باید با هویت و ارزش­های برند هم­خوانی داشته باشد و تصویری منسجم از بانک یا موسسه مالی را ارایه دهد.

۶ـ مدیریت بحران­های آنلاین:

روابط­عمومی بانک­ها و موسسات مالی باید آماده باشند تا در هر لحظه در برابر نظرات منفی و انتقادات واکنش مناسب و قانع­کننده نشان دهند. همچنین پیگیری و پاسخ­دهی صحیح و اقناعی به شایعات و بحران­هایی که در پی نشر اخبار کذب منتشر می­شود، بسیار حیاتی و سرنوشت­ساز است. در این حوزه، اگر لازم است باید بیانیه­های رسمی داد و بحران را با انتشار مطالب آگاهی­بخش مدیریت کرد.

۷ـ استفاده­ی درست و بهینه از ابزارهای تحلیلی: بسیار مهم است که روابط­عمومی­ موسسات مالیو بانکی با جدیت داده­های شبکه­ی اجتماعی را رصد و تحلیل کرده و بدین واسطه به مدیریت راس سازمان در شناسایی رفتار، خواسته­ها و نیازهای روز مشتریان کمک کنند. همچنین این تحلیل داده به روابط­عمومی­ها اجازه می­دهد، هدف­گذاری­های بهتری را در حوزه و بستر دیجیتال انجام دهند و پیام­های اثربخش­تر و متناسب­تری را به مخاطبان ارایه کنند.

۸ـ امنیت و حفظ حریم خصوصی: روابط­عمومی­ها باید در تمام تعاملات مجازی اطمینان حاصل کنند که اطلاعات مشتریان به درست محافظت می­شود. رعایت اصول امنیتی و حریم خصوصی مخاطبان نیز بسیار مهم است و باعث تقویت اعتماد آنها به بانک می­شود. همچنین شما می­توانید با آگاهی­بخشی درباره­ی امنیت مالی و اصول آن، به مشتریان در شناسایی کلاهبرداران آنلاین و حفاظت از اطلاعات­شان کمک کنید و نقش یک مشاور قابل اعتماد را برای مخاطبان ایفا نمایید.

۹ـ برندیگ با تاکید بر انسان محوری: روابط‌عمومی باید از طریق شبکه­های اجتماعی تعامل بانک با مشتریان را به شدت ارتقا دهد و نظرات و بازخوردهای آنها را با وسواس زیاد مد نظر قرار دهد. همچنین باید در تولید محتواها و کمپین­های برندسازی، باید به جای تاکید بر ساختارهای صرفاً مالی، بر تجربه­ی مشتری، انسان محوری و برقراری ارتباطات عاطفی با مشتریان تمرکز کند.

۱۰ـ نوآوری در محتوا و فناوری: استفاده از فناوری­های نوین مانند هوش مصنوعی، ربات­های چت و حتی واقعیت افزوده برای بهبود تجربه­ی کاربری در فضای مجازی بسیار موثر است و می­تواند تعامل شما با مشتریان را نسبت به رقبا، متفاوت

اشتراک‌ها:
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *