دکتر سیفی ، مدیرعامل بانک صادرات ایران با تاکید بر اینکه در عصر کنونی رقابت در صنعت بانکداری، در حیطهی اکوسیستمها رخ میدهد، نقش روابط عمومیها در توسعهی اکوسیستمهای بانکی را بسیار مهم و حیاتی معرفی کرد.
به گزارش پایگاه خبری نت صاد، دکتر سیفی که در نشست روابطعمومیهای خانوادهی بانک صادرات ایران سخن میگفت، اعتماد را مهمترین دارایی بانکها معرفی کرد و گفت: «به رغم تمام انتقاداتی که نسبت به شبکهی بانکی کشور وجود دارد، مردم همچنان به بانکها اعتماد دارند. داشتن نقد به شبکهی بانکی به معنای عدم اعتماد به آن نیست. ما باید بدانیم که عمدهی نقدهایی که از سوی مردم، صنعت و جامعه نسبت به شبکهی بانکی وارد میشود، حاصل ناترازیهای اقتصادی است. مردم، صنعت و جامعه خواستار دریافت وام برای حل معضل ناترازی هستند و بانکها به دلیل محدودیتهای اعتباری نمیتوانند پاسخگوی این حجم از درخواستها باشند. به همین جهت نیز مورد انتقاد قرار میگیرند».
وی در توصیه نقش مهم روابط عمومیها در بهبود این شرایط گفت: «روابط عمومیها به طرق مختلف میتوانند نگاه جامعه به صنعت بانکداری را اصلاح کنند. ما باید با احترام با مردم برخورد کنیم و آنان را از مسیر فرهنگسازی، با روشهای صحیح استفاده از خدمات و محصولات صنعت بانکداری آشنا سازیم. علاوه بر این، اگر مردم را با واقعیتهای صنعت بانکداری آشنا سازیم، بخش عمدهای از نقدها بر طرف خواهد شد».
مدیرعامل بانک صادرات ایران، انصاف و صداقت را رکن اصلی فعالیت روابط عمومیها معرفی کرد و گفت: «هدف اصلی فعالیت روابط عمومیها نمایش اقتدار، موفقیتها و دستاوردهای بانک است. اما نباید برای تحقق این هدف از مسیر صداقت و انصاف دور شویم».
وی با اشاره به برخی از دستاوردها و اقدامات مهم بانک صادرات در یک سال اخیر مثل واگذاری اولیه سهام توسعه نیشکر که اقدامی تاریخی و مصداقی از تلاش شبکهی بانکی برای خروج از بنگاهداری محسوب میشود، افزود: «وقتی اتفاق خوبی در بانک یا یکی از شرکتهای وابسته رخ میدهد، تمام روابط عمومیها باید برای تبیین آن تلاش کنند. ما یک خانواده هستیم و از طریق همافزایی توان و ظرفیتهای موجود میتوانیم گامهای بسیار بزرگتری در مسیر برندسازی، اطلاعرسانی و مدیریت افکار عمومی به شکل صحیح برداریم. هدف و رویکرد اصلی تمام روابط عمومیهای این خانواده باید تعالی و ارتقای برند بانک صادرات ایران باشد. ارتقا و رشد هر عضوی از این خانواده نیز به صورت متقابل با ارتقا و رشد برند صادرات در ارتباط است».
دکتر سیفی دربارهی دیگر وظایف روابط عمومیها گفت: «خانوادهی بزرگ بانک صادرات دارای ظرفیتهای بسیار شگرفی است. شناساندن این ظرفیتها و توانمندیها به سازمانهای دیگر، جامعه و صنعت هم از وظایف مهم روابط عمومیها به شمار میرود. از سوی دیگر شما باید با دقت اخبار و جریاناتی که حول محور خانوادهی بانک صادرات شکل میگیرد را رصد کنید و به موقع و به شکل موثر و البته متکی به انصاف و صداقت، نسبت به نقدها، اعتراضات و چالشها واکنش نشان دهید».
مدیرعامل بانک صادرات، نقش روابط عمومیها در شکلگیری و ترسیم اکوسیستم بانکی را بسیار مهم و حساس معرفی کرد و افزود: «امروز مثل گذشته، این بانکها نیستند که با یکدیگر رقابت میکنند. بلکه رقابت در حیطه اکوسیستمها رخ میدهد. از جمله، هماکنون اکوسیستمهایی که بانکها برای خود در حیطه بانکداری دیجیتال تعریف و ترسیم کردهاند، تعیین کنندهی موفقیت آنها در ارتباط با مخاطبان و بازار است. در این میان، روابط عمومیها نقشی حیاتی و سرنوشتساز را در ترسیم و بازتابدادن این اکوسیستم ایفا میکنند. نکتهی مهم دیگر این است که برای ترسیم این اکوسیستم، تمامی شرکتها و البته خود بانک باید از یکدیگر حمایت کنند و تعامل و همافزایی خویش را بهبود بخشند».
دکتر سیفی تصریح کرد: « نقش مهم دیگر روابط عمومیها ترسیم اهداف و سیاستهای بالادستی بانک برای کارکنان و انگیزهسازی برای آنان است. تهییج همکاران و تزریق اشتیاق به آنان برای تحقق سریعتر اهداف را نباید از چشم خود دور نگه دارید».
