بانکداری باز

سیستم بانکداری باز (Open Banking) رویکردی نوین در صنعت بانکداری است که در آن، بانک‌ها ازطریق ارائه رابط‌های برنامه‌نویسی کاربردی (API) به سایر شرکت‌ها و فین‌تک‌ها اجازه می‌دهند تا به داده‌ها و خدمات بانکی آنها دسترسی داشته باشند و بر این بستر خدمات و محصولات جدیدشان را عرضه کنند.

بانک صادرات ایران با راه‌اندازی سامانه نوبانک به‌عنوان اولین بانک دولتی در ایران، گام بلندی در جهت پیاده‌سازی بانکداری باز برداشته است. نوبانک یک پلتفرم بانکداری دیجیتال است که به عنوان یک بازارگاه اپلیکیشن‌های مالی عمل می‌کند و به کاربران امکان می‌دهد تا به طیف وسیعی از خدمات مالی و بانکی از طریق اپلیکیشن‌های مختلف دسترسی داشته باشند.

مزایای سیستم بانکداری باز بانک صادرات ایران

  • ارائه خدمات نوآورانه: سیستم بانکداری باز به بانک‌ها و فین‌تک‌ها امکان می‌دهد تا با استفاده از داده‌ها و خدمات بانکی، خدمات و محصولات نوآورانه و متناسب با نیازهای مشتریان ارائه دهند.
  • افزایش رقابت: سیستم بانکداری باز با افزایش رقابت بین بانک‌ها و فین‌تک‌ها، منجر به کاهش قیمت خدمات بانکی و ارائه خدمات با کیفیت بهتر به مشتریان می‌شود.
  • بهبود تجربه مشتری: سیستم بانکداری باز با ارائه خدمات شخصی‌سازی‌شده و متناسب با نیازهای هر مشتری، تجربه مشتریان را در استفاده از خدمات بانکی بهبود می‌بخشد.
  • افزایش دسترسی به خدمات مالی: سیستم بانکداری باز با ارائه خدمات مالی به صورت آنلاین و غیرحضوری، دسترسی افراد به خدمات مالی را به ویژه در مناطق روستایی و کمتر برخوردار افزایش می‌دهد.

نحوه استفاده از سیستم بانکداری باز بانک صادرات ایران

برای استفاده از سیستم بانکداری باز بانک صادرات ایران، کاربران باید ابتدا در سامانه نوبانک ثبت‌نام کنند و سپس با استفاده از اپلیکیشن‌های مورد نظر خود، به خدمات و محصولات ارائه شده در این سامانه دسترسی داشته باشند.

شرایط ثبت‌نام در سامانه نوبانک

افتتاح حساب حقوقی نزد بانک صادرات ایران؛

نداشتن سابقه چک برگشتی؛

ثبت‌نام صندوق‌های قرض‌الحسنه منوط به کسب مجوز از بانک مرکزی یا سازمان اقتصاد اسلامی است.

بهره‌مندی از سامانه‌‌های مدیریت و برنامه‌ریزی منابع (ERP)

فرآیند اجرایی

  • نماینده شرکت برای ثبت درخواست استفاده از نوبانک، باید به سامانه خدمات بانکداری باز به این آدرس اینترنتی مراجعه کند. در مرحله بعد، فرد یا شرکت متقاضی در بخش «ثبت درخواست»، اطلاعات اولیه‌ خواسته شده را در محل‌های مشخص‌شده وارد کند. این اطلاعات عبارتنداز: مشخصات نماینده (نام و نام خانوادگی و شماره همراه نماینده)، مشخصات شرکت (شناسه ملی، شماره حساب شرکت، آدرس IP سامانه شرکت، آدرس وب‌سایت شرکت) و مشخصات نماینده فنی (نام و نام خانوادگی، شماره تلفن همراه، آدرس پست الکترونیک).
  • ذکر این نکته ضروری است که ضرورتی وجود ندارد که نماینده درخواست‌دهنده حتماً در شمار اعضای دارای حق امضا باشد.
  • پس از اتمام مراحل ثبت‌نام، پیامکی حاوی کد پیگیری به شماره تلفن همراه نماینده شرکت ارسال می‌شود. از این کد در هنگام مراجعه مجدد به سامانه و بررسی و کسب اطلاع از آخرین وضعیت درخواست ثبت‌شده باید استفاده کرد.
  • مرحله دوم، قرار گرفتن مشتری در سندباکس (محیط آزمایشی اجرا و آزمایش طرح‌ها، برنامه‌ها، کدهای نرم‌افزاری است. درخواست‌های ثبت‌شده به بوم «شاهین» ارسال می‌شوند و در بازه زمانی که به‌طور معمول 72 ساعت تا یک هفته است، بوم شاهین پس از برقراری ارتباط با نماینده فنی شرکت، بسترهای اتصال شرکت به سندباکس را فراهم می‌سازد.
  • مرحله سوم، صدور گواهی نماد است. به‌این شرح که شرکت متقاضی پس از گذراندن موفقیت‌آمیز دوره آزمایشی محیط سندباکس، باید مدارکی اعم‌از اصل و تصویر اساسنامه، آخرین روزنامه رسمی شرکت، مدارک هویتی مدیران شرکت و … را به‌منظور احراز هویت، صلاحیت و انعقاد قرارداد ارائه و گواهی نماد دریافت می‌کند. درنهایت پس از تائید مدارک خواسته‌شده، شرکت متقاضی به محیط عملیاتی بانکداری باز بانک صادرات ایران وارد می‌شود و می‌تواند از خدمات و سرویس‌های آن استفاده کند