بانکداری باز

بانکداری باز(Open Banking)؛ خدمتی است که بانک بستری (شامل سرویس ها و اطلاعات بانکی)  را از طریق (API) به صورت الکترونیک و ایمن به شرکت هایی که جهت ارائه سرویس های خود نیاز به استفاده از شبکه مالی دارند فراهم می نماید.
API  ؛ رابط برنامه نویسی کاربردی (Application Programming Interface)  یا روشی برای ارتباط بین دو یا چند برنامه کاربردی با یکدیگر است. بانک توسط این رابط می تواند بین برنامه ها و اپلیکیشن های خود و اپلیکیشن های شرکت هایی که در بانکداری باز عضو شده اند ارتباطات مالی و اطلاعاتی خود را فراهم نماید.

با توجه به ظهور فین تک ها (شرکت هایی که با استفاده از تکنولوژی تلاش می کنند خدمات مالی را کارآمدتر کنند)، استارت آپ ها (شرکت هایی که با استفاده از راه حل های نوآورانه در رفع نیازهای بازار کار آفرینی می کنند)، پرداخت یار ها (شرکت های واسطه ای که با شرکت های ارائه دهنده خدمات پرداخت یا همان psp ها همکاری می کنند تا خدمات پرداخت مبتنی بر پرداخت اینترنتی یا درگاه های پرداخت  را به کاربرانشان  ارائه دهند) و سایر مشتریان حقوقی که در عرصه ارائه خدمات مالی و بانکی فعالیت می کنند ، بانکداری باز جهت ایجاد زیرساخت های امن برای استفاده از سرویس های بانکی توسط  این نوع از شرکت ها پا به عرصه گذاشت تا شرکت های مذکور بتوانند سامانه خود را از طریق یک رابط برنامه نویسی (API)   به سرویس های بانکی متصل نموده و سرویس های خاص خود را به مشتریان ارائه دهند

شرایط شرکت ها جهت ثبت نام در سامانه بانکداری باز

شرکت دارای حساب در بانک صادرات ایران باشد.

صندوق‌های قرض الحسنه جهت ثبت نام می‌بایست حتماً مجوز بانک مرکزی یا سازمان اقتصاد اسلامی را داشته باشند

شرکت‌هایی که دارای سامانه ERP (نرم افزار های مالی که بصورت سیستمی مدیریت تمام اطلاعات و منابع سازمان را مانند کالا‌ها، انبار‌ها، موجودی‌ها ، شعب، پرسنل و …) باشند

چک برگشتی نداشته باشند.

فرآیند اجرایی

  • نماینده شرکت برای ثبت درخواست می بایست وارد سایت بانک صادرات شود و در قسمت تازه های سایت، وارد لینک سامانه بانکداری باز شود یا اینکه در مرورگر خود آدرس digibank.bsi.ir/openbanking را وارد نماید. لازم به ذکر است نیاز نیست نماینده شرکت حتماً از امضاداران شرکت باشد. اطلاعات اولیه که مشتری در فرم درخواست بانکداری باز نیاز است وارد نماید،  عبارتند از مشخصات نماینده ( نام و نام خانوادگی و شماره همراه نماینده که جهت گرفتن کد تایید می بایست در دسترسش باشد) ، مشخصات شرکت (شناسه ملی، شماره حساب شرکت، آدرس IP سامانه شرکت، آدرس وب سایت شرکت) و مشخصات نماینده فنی (نام و نام خانوادگی، شماره تلفن همراه، آدرس پست الکترونیک).

پس از اتمام مراحل ثبت نام پیامکی حاوی کد پیگیری به شماره تلفن همراه نماینده شرکت ارسال می گردد و مشتری می تواند در هر زمان با مراجعه مجدد به سامانه و درج این کد یا شماره حساب شرکت، از آخرین وضعیت درخواست ثبت شده مطلع گردد.

درخواست هایی که ثبت آن ها با موفقیت انجام شده است از طریق سامانه به بوم شاهین ارسال می گردند و در بازه زمانی 72 ساعت تا یک هفته، بوم شاهین پس از برقراری ارتباط با نماینده فنی شرکت (که اطلاعات آن در فرم ثبت نام بانکداری باز توسط شرکت اعلام شده بود) اقدامات لازم برای اتصال شرکت به محیط sandbox  (محیط آزمایشی و شبیه سازی شده ی کامپیوتری است که با آزمایش کدهای برنامه نویسی شرکت، محیط امنی را برای کاربران ایجاد می کند. اصطلاح sandbox   از جعبه شنی می آید و به  محیط های ماسه ای با اسباب بازی که کودکان با خیال راحت در آن بازی می کنند، اطلاق می گردد) را انجام می دهد. در صورت قبولی در محیط  sandbox  و پس از اخذ مدارک مورد نیاز (اصل و تصویر اساسنامه، آخرین روزنامه رسمی شرکت، مدارک هویتی مدیران شرکت و …)  به منظور احراز هویت، صلاحیت و انعقاد قرارداد با شرکت، نسبت به برقراری اتصال به محیط عملیاتی اقدام می نماید.