دکتر رادپور، پس از بازدید جامع از غرفهی صاد، گفتگو با نمایندگان شرکتهای تابعه و آشنایی با آخرین دستاوردها و توانمندیها، در گفتگو با پایگاه خبری نت صاد، از ضرورت شتاببخشی به تحول دیجیتال در مجموعهی بانک صادرات ایران سخن گفت و تاکید کرد که با فعالیت بیشتر صاد در حوزهی رایزنی و آگاهیبخشی، ارتقای شناخت بدنه مدیریتی بانک و ارایهی حمایتهای بیشتر، تا پنج سال آینده، بانک صادرات ایران به رتبههای برتر در حوزهی بانکداری هوشمند و اقتصاد دیجیتال دست خواهد یافت.
مشروح گفتگوی نت صاد، با دکتر رادپور را در ادامه ملاحظه میفرمایید.
چشمانداز بانکداری هوشمند در مجموعه بانک صادرات ایران
همانطور که مستحضر هستید، بانک صادرات از قدیمیترین و خوشنامترین بانکهای کشور است. ولی باید بپذیریم که در زمینه تحول دیجیتال، این بانک کمی از بانکهای پیشرو در این حوزه عقب مانده است. البته با عنایت به گستره و سبقه شایستهی بانک صادرات در صنعت مالی کشور و همچنین با عنایت به تلاشهایی که در چند ماه اخیر در هلدینگ فنآوری و نوآوری صاد صورت گرفته و دستاوردهایی که در این هلدینگ حاصل شده، امید زیادی داریم که به زودی شاهد اوجگیری صادرات در این بخش نیز باشیم و بتوانیم در حوزهی بانکداری هوشمند هم جایگاه خود را در حد برند و نام صادرات ارتقا دهیم.
بنده امروز از غرفهی هلدینگ صاد در نمایشگاه صنعت مالی ایران بازدید کردم. منظومهی شایستهای که از خدمات، توانمندیها و دستاوردهای خانواده صاد در این نمایشگاه در معرض بازدید قرار گرفته، واقعاً افتخارآمیز و امیدبخش است و این نوید را میدهد که در بحث تحول دیجیتال، خانوادهی صادرات در جادهی درستی قرار گرفته و با کیفیت مناسبی حرکت میکند. به امید خدا در آیندهی نزدیک شاهد اتفاقات خوبی در این بخش خواهیم بود.
ظرفیت بانکداری هوشمند برای توسعه بازار بانک صادرات
به اعتقاد بنده، بستر تحول دیجیتال، فرصت خوب و متمایزی را برای بانک صادرات ایران برای تداوم پیشتازی خود در صنعت مالی فراهم آورده است. کما اینکه بر اساس محدودیتهایی که نهاد رگولاتوری به بانکهای مختلف از جمله صادرات ابلاغ کرده، ما باید از بنگاهداری خارج شویم. این بدان معنا است که میتوانیم سرمایهگذاری گستردهتر و متمایزی را در حوزه بانکداری هوشمند، در ابعاد مختلف انجام دهیم و از مسیر خلق و بهرهمندی از فناوریهای نوین، بازار خود را در این حوزه گستردهتر کرده و خدمات دیگر خود را نیز متکی به فناوریهای جدید کیفیتر و بهینهتر کنیم. به نظر من، بخش بانکداری هوشمند هنوز در ایران یک حوزه به نسبت بکر است و از این رو، بهرهمندی از فرصتهای موجود در این عرصه میتواند به شدت کمککننده باشد.
البته برای تحقق این هدف ما نیازمند یک نقشهی راهجامع هستیم. باید در چشماندازهای میانمدت و بلندمدت از یک تا حتی ده سال، استراتژیها و برنامههای عملیاتی خود را مشخص و تدوین کنیم. اگر این اتفاق رخ دهد، قطعاً بدنهی مدیریتی بانک صادرات نیز از این نقشه و اهداف و برنامههای آن حمایت خواهد کرد.
تبیین اهمیت بسترسازی و همافزایی
همانطور که دکتر سیفی، مدیرعامل محترم بانک بارها در سخنان خود از جمله در جشن صادروز (چهارمین سالروز تاسیس هلدینگ صاد) فرمودند، تحقق تحول دیجیتال در بانک صادرات نیازمند ایجاد یک بستر فرهنگی مناسب است. ایجاد این بستر بدان معنا است که کلیه مدیران ارشد بانک و شرکتها و بخشهای زیرمجموعهی آن، به این باور برسند که تحول دیجیتال یک ضرورت اجتنابناپذیر است و بانک صادرات باید به یک بانک هوشمند بدل شود. تنها در این صورت است که میتوان یک حرکت جدی، جامع و همهجانبه را در راستای تحول دیجیتال آغاز کرد. بدین ترتیب، نه تنها بانک صادرات میتواند در حوزه اقتصاد دیجیتال حرفهای زیادی برای گرفتن داشته باشد، بلکه قادر خواهد بود خدمات خوبی را نیز به اقتصاد ملی ارایه کند.
ما باید درک کنیم و بپذیریم که بازار امروز خواستههای مشخص و روزآمدی مثل بهرهمندی از فناوریها و پدیدههای جدید دارد. در دنیای کنونی کریپتوها، بلاکچین و دیگر دستاوردهای فناورانهی جدید، بر اقتصاد تاثیرات جدی میگذارند و بهرهمندی از آنها به یک نیاز جدی در بازار تبدیل شده است. بنابراین ما نمیتوانیم و نباید آنها را نادیده بگیریم.
اما رشد و پیشرفت در این بخشها نیازمند سرمایهگذاری کلان کل خانوادهی صادرات و ایجاد یک همافزایی مطلوب بین اعضای این خانواده است. از جمله مثلاً حوزه تحت نظارت بنده یعنی حوزه سرمایهگذاری باید تعامل و همافزایی خوبی را با هلدینگ صاد و شرکتهای تابعهی آن داشته باشد و در قالب یک رابطهی برد ـ برد در راستای حمایت از صاد و بهرهمندی از خدمات آن برای رشد کیفی خدمات دیجیتالی خود بهره بگیرد. با این همافزایی و تعامل، متکی به درک درست مدیران، میتوانیم امیدوار باشیم که در پنج سال آینده، صادرات در بخش اقتصاد دیجیتال رتبههای برتر کشور را در اختیار بگیرد.
لزوم تقویت فرایندهای رایزنی و آگاهیبخشی توسط صاد
بدون اغراق خدمت شما عرض میکنم که اعمال تحول دیجیتال، از مهمترین اهداف عالیهی واحد سرمایهگذاری بانک صادرات ایران است. ما به صورت جدی خواستار آن هستیم که در بخشهای مختلف روی استارتاپهایی که قادرند به بانک صادرات ایران در مسیر تحول دیجیتال کمک کنند، سرمایهگذاری کنیم. قطعاً در این حوزه میتوانیم بیشترین تمرکز را روی هلدینگ صاد و شرکتهای تابعه آن داشته باشیم.
اما تحقق این امر و همچنین اتکای حداکثری بخشهای مختلف بانک صادرات بر هلدینگ صاد نیازمند آن است که مدیران محترم این هلدینگ، رایزنیهای خود را توسعه دهند و به طرق مختلف دربارهی اهمیت، قابلیت اجرایی و امکانسنجی پروژههای مختلف به بانک مشاور دهند. در این صورت وقتی آگاهیهای لازم حاصل شود، قطعاً بانک نیز حمایت خواهد کرد.



